Czy warto i jak otworzyć sklep monopolowy w 2023 roku?

Franczyza Bydgoszcz

Nietrudno zauważyć, że w ostatnich latach na mapach krajobrazów wielu polskich miast przybyło mnóstwo nowych punktów sprzedaży alkoholu. Czy prowadzenie sklepu monopolowego jest rzeczywiście tak bardzo dochodowym zajęciem, jak może się wydawać? Jakie warunki trzeba spełniać, aby móc prowadzić tego rodzaju sklep? Czy na dłuższą metę jest to opłacalne i jakich błędów szczególnie się wystrzegać? Przyjrzyjmy się z bliska temu zagadnieniu, bowiem nie brakuje chętnych do prowadzenia tego typu działalności. Niesie ona ze sobą nie tylko szybki zarobek, ale również wiele wyrzeczeń.

Pomysł na biznes w 2023 roku – sklep monopolowy

Automatycznie pojawia się pytanie – jak otworzyć sklep monopolowy w dość niełatwych czasach, kiedy wszyscy walczymy z postępującą inflacją i liczymy w portfelu każdy grosz? Nieco ułatwioną sprawę mają ci, którzy planują pod kątem prowadzonej działalności gospodarczej jedynie przebranżowić się. Za przykład można podać np. właścicieli sklepów odzieżowych lub ogólnospożywczych, którzy z różnych przyczyn decydują się na zmianę profilu sklepu wyłącznie w kierunku artykułów monopolowych. Prawda jest taka, że alkohol w Polsce zawsze dobrze się sprzedawał mimo zróżnicowanej sytuacji rynkowej i gospodarczej. W ten sposób, podejmując właśnie ten rodzaj biznesu, zyskujemy wysoki stopień prawdopodobieństwa, a więc pewność, że nasze działania okażą się sukcesem i zdobędziemy stałych Klientów, którzy będą do nas wracać. Najważniejsze to opracować system promocji, znaleźć dobrą lokalizację dla sklepu oraz odpowiednio zadbać o asortyment, wybierając jedynie sprawdzonych dostawców. 

Jak otworzyć sklep monopolowy od podstaw?

Alkoholu nie można w Polsce sprzedawać ot tak. Każdy przedsiębiorca pragnący prowadzić punkt sprzedaży alkoholu musi zadbać o odpowiednią koncesję. Tego rodzaju zezwolenie na sprzedaż alkoholu przedsiębiorca otrzymuje od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – w zależności od tego, w jakiej miejscowości prowadzi swoją działalność. Zakładając taki pomysł na biznes, prowadzący sklep lub hurtownię z alkoholem musi pamiętać też o tym, że na przestrzeni ostatnich lat wiele się zmieniło w kwestiach prawnych. Okazuje się np. że na poszczególne rodzaje alkoholi – wina, piwa czy inne napoje na bazie spirytusu należy zdobywać oddzielne koncesje. Jedno zezwolenie w praktyce nie reguluje sprzedaży wszystkich rodzajów alkoholi jako jednej gałęzi produktów. Za nieprzestrzeganie tej zasady grożą bardzo wysokie kary, łącznie z odebraniem uprawnień do działań w branży monopolowej.

Klucz do sukcesu w branży monopolowej

Każdy przedsiębiorca ma swój własny sposób, trudno mówić tu o jednej, sprawdzonej recepcie. Na pewno kluczowe znaczenie ma bogaty wybór alkoholi, na który zwracają uwagę najwięksi smakosze gatunku. Niemniej ważne są również przystępne ceny, częste promocje oraz łatwa do odnalezienia lokalizacja sklepu. Sklepy, które w praktyce są zarazem hurtowniami alkoholu, na rynku utrzymują się najdłużej.